پلی اتیلن :  ( PE ) ( Polyethylene)  

پلی اتیلن ساده ترین ساختار مولکولی n (CH2-CH2--) را در میان پلیمرها دارد و برای اولین بار در سال 1933توسط فاوست و گیبسون در آزمایشگاه تولید گردید.

نام آیوپاک مونومر آن بر خلاف آنچه در گذشته اتیلن ذکر شده،اتن است بنابراین نام آیوپاک این پلیمر پلی اتن خواهد بود.

پلی اتیلن نیمه کریستال، غیرپلار، اغلب غیرشفاف و شیری رنگ و با شاخه بندی های ماکرومولکولی متفاوت و جرم مخصوص بین g/cm3 0.918-0.960 میباشد.  

 

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب...

پلی اتیلنپلی اتیلن

پلی اتیلن را بر اساس درصد کریستالیتی به دو نوع نرم (LDPE , LLDPE) و سخت HDPE)) تقسیم میکنند. که در هر سه حالت زیر داریم:

  • LDPE ،با شاخه های بلند جانبی در طرفین زنجیره اصلی ماکرومولکول .
  • LLDPE ،با شاخه های جانبی زیاد در طرفین زنجیره اصلی ماکرومولکول .
  • HDPE ،با شاخه های جانبی بسیار کم در طرفین زنجیره اصلی ماکرومولکول .

 

مشخصات پلی اتیلن :

مشخصات پلی اتیلن که منجر به استفاده گسترده از آن شده به طور خلاصه عبارت انداز : قیمت کم، سهولت فرایندپذیری، خواص عالی الکتریکی، چقرمگی و انعطاف پذیری حتی در دمای پایین، مقاومت شیمیایی عالی، نفوذپذیری کم در برابر بخارآب، شفافیت قابل قبول فیلم های نازک و عاری بودن از بو و سمیت.

البته عیب هایی مانند نقطه نرمی پایین، مقاومت کم در برابر خراش، حساس بودن به اکسایش، استحکام کششی کم و... برای بسیاری از کاربردها محدودیت ایجاد کرده است.

 

موارد کاربرد:

LDPE, LLDPE  بیشتر جهت تهیه فیلم و پوشش های اکستروژنی، کابل های برق و تلفن و همینطور از پودر LDPE برای پوشش دهی (لاک کاری) قطعات فلزی و مفتولی به روش  sintern استفاده میگردد. از گرانول HDPE بیشتر جهت تولید اجسام میان تهی (بطری و...) و از پودر آن برای مخازن بزرگ به روش دورانی (Rotation molding) استفاده می شود.

 

مصارف عمومی پلی اتیلن ها :

ساخت قطعات ماشین آلات، قطعات خودرو، دسته و دستگیره ، پوششهای ضد زنگ، جعبه باطری، لوله های ایزولاسیونی، فیلم های آب بندی، فیلم های شیرینگ، طناب، لوله های آب آشامیدنی، تیوپ خمیردندان و ...

 

پلی اتیلنپلی اتیلنپلی اتیلنپلی اتیلن

مجتمع های تولید کننده :

پتروشیمی شازند،مارون، امیرکبیر،لاله، جم،تبریز، آریا ساسول.